07 Jun 2010 Lapte din seminte sau de ce iubesc laptele de canepa

Imi place foarte mult laptele din canepa si din susan. Cel din susan este mai amarui si imi alina dorul de cafea la care am renuntat de aproape 3 luni si daca ma uit la proprietati raportul calciu magneziu este foarte bun. Stiu ca va vine greu sa credeti, dar un pahar de lapte de susan are de 3 ori mai mult calciu decat un pahar de lapte de vaca. Stiu, n-ati auzit in nici o reclama asta.

Retetele sunt foarte simple si cred ca le poate face si un copil (nu-i subestimati :-) . Maine o sa va dau eu un exemplu care sa demonstreze asta).

Reteta la modul general este 1 parte seminte (eu folosesc o cana – masura americana. Gasiti la Carrefour) la 3 parti apa. Daca semintele sunt mari (migdale, caju, nuci de pecan, nuci Brazilia, fistic) se lasa peste noapte la inmuiat pentru rehidratare  peste noapte, daca sunt mici (canepa, susan, floarea soarelui, dovleac) se folosesc in momentul in care doriti sa preparati laptele.

Cum obtinem laptele din seminte?

Puneti in blender semintele pe care doriti sa le folositi, adaugati putina apa (eu folosesc cam 1/2 cana) si mixati cateva minute pana semintele pe care le folositi devin pasta si obtineti un lichid asemanator cu laptele. Apoi adaugati restul de apa. Cu timpul, veti stii care este cantitatea de apa pe care sa o adaugati ca sa va placa consistenta laptelui din seminte. Fiind pana la urma un lapte din plante reteta este completata pentru un gust mai placut cu banane, curmale, miere, sirop de agave, sirop de yacon sau orice alt indulcitor care va place. Eu prefer gustul natural fara adaos de indulcitor, dar cateodata, pentru diversitate, adaug putin sirop de agave si putina scortisoara sau vanilie (aromele mele preferate).

Daca faceti prima oara un lapte din seminte va recomand sa faceti din seminte de migdale (crude evident) pentru ca este un lapte care are succes la toata lumea, pe care le inmuiati peste noapte. Mixati bine cu putina apa plata si cand migdalele au fost bine macinate adaugati restul de apa. Apoi strecurati daca doriti sa fie mai fin sau daca va deranjeaza particulele ramase dupa mixare.

lapte_migdale

Eu in ultimul timp beau lapte de canepa, adica lapte din seminte de canepa pe care il fac pe loc (adica nu deshidratez semintele peste noapte pentru ca sunt micute) dintr-o lingura cu varf seminte si cam 1 pahar de apa plata. Le mixez bine si beau asa simplu pentru ca am senzatia ca are aroma de primavara, adica de iarba proaspat rasarita. Poate voi nu veti avea aceeasi senzatie, dar merita sa-l beti pentru ca semintele de canepa au o gramada de proprietati.

Semintele de canepa. Proprietati nutritive

Sămânţa de cânepă decorticată conţine 30% proteine, 41% grăsime şi 15% carbohidraţi.
Seminţele de cânepă sunt mult mai valoroase din punct de vedere al conţinutului nutritiv decât seminţele de soia. Decorticate, ele conţin 30% proteine, din care 65% este o proteină uşor de digerat, edestina, ceea ce face ca seminţele de cânepă să fie un aliment ideal pentru vegetarieni, înlocuind cu succes lipsa proteinelor de origine animală.

În seminţele de cânepă acizii graşi esenţiali omega 6 şi omega 3 sunt prezenţi în raportul de 3:1, raportul ideal menţine şi cele mai fine vase de sânge curate, prevenind apariţia bolilor cardio-vasculare.

Sunt o sursă bogată în vitamina E în formă de alfa-, beta-, gamma-, delta-tocoferol şi alfa-tocotrienol.

Valori nutritive*

* aceste valori pot varia datorită caracterului natural al materiei prime

Indicaţii terapeutice ale semintelor de canepa

  1. Oboseală, stres. Magneziul şi proteinele de calitate din seminţele de cânepă te ajută să te hrăneşti corect în perioadele de solicitare intensă şi să îţi păstrezi echilibrul în situaţii de stres.
  2. Sarcina, alăptare. Conţinutul nutritiv bogat recomandă seminţele de cânepă în dieta viitoarelor mămici şi a mămicilor care alăptează. Nivelul ridicat de omega 3 la mame a scăzut incidenţa de naşteri premature, a crescut greutatea copilului la naştere, lungimea la naştere şi circumferinţa capului, de asemenea a îmbunătăţit inteligenţa bebeluşilor de 18 luni.
  3. Hipertensiune. Prezenţa magneziului te ajută să “ţii în frâu” tensiunea, iar aportul de grăsimi sănătoase (acizii graşi omega 6 şi omega 3) în raportul ideal de 3:1 te eliberează de problema găsimilor nesănătoase pentru viaţa arterelor.
  4. Diabet. Pentru diabetici, indexul glucemic al seminţelor de cânepă decorticate este considerat mic datorită conţinutului scăzut de carbohidraţi. Seminţele sunt, de asemenea, pline de elemente nutritive care moderează nivelul de zahăr din sânge. De asemenea, 300 mg pe zi de acid gamma-linoleic alungă amorţeala şi înţepăturile picioarelor, simptome comune diabeticilor.
  5. Artrita reumatoidă. Acizii graşi omega 3 ajută la producerea seriilor prostaglandin 3 (PG3), substanţe antiinflamatoare care funcţionează asemenea hormonilor. Seminţele de cânepă oferă acizii graşi vitali în tratarea pe termen lung a afecţiunilor artritice.
  6. Menţinerea echilibrului hormonal. Cânepa e singura sămânţă comestibilă care conţine acid gamma-linolenic benefic în tratarea simptomelor premenstruale şi ale menopauzei. Datorită profilului acizilor graşi din cânepă, ea este sursa cea mai adecvată de AGL pentru consumul pe termen lung.
Concluzie

Seminţele de cânepă sunt un beneficiu pentru sănătatea ta şi a familiei tale, o minune a naturii căreia merită să îi dai toată atenţia.

Incercati cu timpul toate tipurile de lapte si vedeti care va place cel mai mult. Laptele din seminte este extraordinar de folosit in retete culinare in locul laptelui normal, poate fi folosit la micul dejun cu cereale, fructe uscate si seminte sau amestecat cu banane, capsuni, piersici si curmale sau in orice reteta va trezeste imaginatia :-) .

In loc de noapte buna, gandul ma va bate pe umar si va aminteste: ”Primul pas spre o viata sanatoasa este sa-ti intorci fata spre natura. Natura nu tradeaza niciodata, natura iti da viata, natura te vindeca. Asa ca, nu uita:”Nici o masa fara hrana vie””.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 Responses

  1. 1
    Roxana 

    trebuia sa pui si poza cum m-am chinuit eu la 7 dimineata sa fac laptele de soia:)))

  2. 2
    cornelia 

    Nu este clara si nu sunt incadrate cum trebuie ustensilele tale. Stii ca am o problema cu asta :-) . Pup

  3. Cornelia draga, unde gasesc seminte de canepa, mei, susan? Mei am vazut uneori la Mega, dar restul? Probabil ca este vorba despre o piata bine aprovizionata si sigur nu e cea de la Otopeni, mai apropiata de mine. Adevarul e ca n-am mai fost in Obor sau Amzei de ani buni. Imi amintesc de copilaria mea petrecta in Salajan, cand mergeam primavara si vara in piata cu acelasi nume doar ca sa simt parfumul legumelor si fructelor proaspete. Ieseam cu prietenii mei de la bloc “la piata”, si bantuiam tarabele fara sa cumparam nimic, inca nu ne intra in atributiile de copil, doar miroseam patrunjelul, prazul, florile si toate cele. Stiu ca simteam nevoia sa mergem acolo aproape zilnic pentru amestecum acela de verdeturi si prospetime, mirosul de viata, probabil. Nu pot sa uit remorcile pline cu mere rosii (cum se vindeau inainte de 90) din care furam in viteza gastii cate un mar sau 2 si o luam apoi la goana pierzandu-ne din nou printre tarabe.

  4. 4
    cornelia 

    @Andreea: semintele de susan le gasesti la kilogram in diverse piete gen Obor, Matache. Semintele de mei le gasesti la pungulite mai mici de 200-20 gr in supermarketuri sau magazine gen plafar. Semintele de canepa sunt ceva mai scumpe si se gasesc tot la pungute mici, dar in curand sper sa le vand eu en-gros ca sa am un pret mai bun. De fapt vreau sa aduc mai multe lucruri mult mai scumpe pe piata, dar va anunt la momentul potrivit. Te pup

  5. 5
    Edi 

    Draga Cornelia,

    referitor la prezentarea semintelor de canepa:
    proportia optima omega-6:omega-3 este discutabila, nu a fost stabilit 3:1 ca optim, probabil ca acest argument este ‘arma’ principala de marketing a celor care vand semintele de canepa.
    Dieta ‘moderna’ furnizeaza insuficient omega-3 si prea mult omega-6, deci exceptand cazul in care singura sursa de grasime este uleiul de canepa, se impune un raport mai mic, pentru a compensa.
    De exemplu, paharul de lapte de susan pe care il consumi contine doar polinesaturate de tip omega-6, deci putem spune ca deja s-a ‘dereglat’ raportul O6:O3 provenit din alimentatie.
    Deasemenea omega-3 din vegetale este (preponderent) de tip ALA, iar conversia ALA-EPA si ALA-DHA este partiala (conform unor studii aprox 15%-20% ALA->EPA si max 9% ALA->DHA). Astfel incat omega-3 din peste (EPA,DHA) nu este acelasi lucru cu omega-3 din canepa, de exemplu. Majoritatea studiilor s-au efectuat cu EPA/DHA, deci proportia (discutabila) de 3:1 folosind O3 din peste nu este acelasi lucru cu 3:1 din canepa.

    succes
    Edi

  6. 6
    Oblio 

    In magazinele comunitatilor adventiste se gasesc: seminte la preturi accesibile, aparate pentru facut lapte si alte produse compatibile cu filozofia Fibrio.

Leave a Reply » Register / Log in

Current month ye@r day *