18 Apr 2010 O dragoste la care n-am sa renunt niciodata: Semintele Chia

Le-am cunoscut intr-o noapte, tarziu, dupa miezul noptii si m-au cucerit pentru totdeauna,  chiar daca primul contact a fost virtual, pe internet. Cu cat citeam mai mult despre ele, cu atat ma indragosteam mai tare si cu cat realizam ca nu exista in Romania (in acel moment nu erau, acum da), cu atat mi le doream mai tare. Sincera sa fiu, despre nici un aliment minune, cum consider aceste seminte, nu am citit atat de mult cat am citit despre Chia Seed. In noaptea cand am aflat despre ele, am citit cateva ore pana inspre dimineata si am mers la culcare convinsa fiind ca am sa gasesc o solutie sa le am. A doua zi am rugat niste prieteni sa mi le trimita din America, dar intre timp cei de la suplimente. Ro le-au adus si din cate stiu eu sunt singurul loc de unde le puteti cumpara, fie sub forma de seminte, fie sub forma de faina.

  

 Dar cum probabil, multi dintre voi nu stiu nimic despre aceste seminte am sa va fac un scurt rezumat ca sa nu ma credeti nebuna de m-am indragostit iremediabil de ele si fac parte din viata mea aproape zilnic.

Chia seed este o samanta comestibila care creste in mod abundent in sudul Mexicului, facand parte din familia mentei. Productia comerciala a fost reluata in ultimele decenii ea fiind intrerupta secole intregi, datorita faptului ca spaniolii au interzis folosirea ei dupa ce i-au cucerit pe azteci (Chia facea parte din dieta de supravietuire a aztecilor, dar mai ales in diferite ritualuri ale acestora).

–          Este foarte bogat in acizi grasi omega 3, mult mai mult decat semintele de in. Un alt avantaj pe care-l are fata de semintele de in este acela ca sunt atat de bogate in antioxidanti incat semintele nu se deterioreaza si pot fi pastrate pentru perioade mai lungi de timp fara a deveni rancede.

–          Arata ca semintele de mac si sunt albe sau negre. In ciuda faptului ca multi sustin ca cele albe ar avea proprietati mai bune decat cele negre, cele mai recente studii au demonstrat ca nu exista nici o diferenta nutritionala intre cele doua sortimente

–          Daca semintele de in necesita a fi sparte inainte de a fi consumate pentru a fi digerate mai usor, semintele de chia nu necesita acest lucru pentru ca se digera foarte usor

–          Ofera un procent ridicat de fibra (25 gr chia va ofera cca 7 gr fibre), precum si calciu, fosfor, magneziu, mangan, fier, zinc. Fibrele sunt atat insolubile ( cca trei sferturi) si solubile (cca un sfert). Cu toate astea fibrele solubile ale semintelor de chia duc la obtinerea unei vascozitati mai mari decat cea obtinuta din alte fibre dietetice cum sunt guar si beta-glucan.

–           Daca o sa puneti o lingurita de seminte de chia intr-un pahar cu 30 ml apa veti obtine un gel. Cercetatorii afirma ca  aceasta reactie are loc si in stomac, incetinind procesul prin care enzimele digestive descompun carbohidratii in zahar simplu

–          Chia contine mai multe proteine decât cerealele. Comparati continutul de 19-23% al semintelor de chia cu cel al grâului (14%), porumbului (14%), orezului (8,5%), ovãzului (15,3%) si orzului (9,2%). si, spre deosebire de acestea, este o proteinã completã, ceea ce înseamnã cã aminoacizii esentiali se gãsesc într-un raport echilibrat.

–          Nu are nici o aroma ci capata gustul pe care doriti in functie de celelalte ingrediente ale produsului in care-l incorporati. In stare cruda, eu am senzatia ca aduce cu gustul de alune

–          Se gaseste mai mult sub forma ecologica, datorita faptului ca insectelor nu le plac semintele de chia (ce bine :-)) si atunci nu sunt stropite cu pesticide

–          Sunt foarte bune pentru diabetici, atat prin indicele glicemic mic, cat si prin faptul ca imprima o digestie lenta

–          Puteti sa le adaugati in orice: iaurt, budinci, limonade, oua, salate, paine, preparate pentru copii. Daca doriti puteti sa le consumati crude pentru ca nu au un gust rau

–          Semintele de chia sunt bune si pentru cei care fac sport. Inainte de antrenament sau competitie sportiva in care aveti nevoie sa fiti hidratat, beti seminte de chia inmuiate in apa pentru ca hidrateaza bine organismul

–          Poate inlocui pana la jumatate din grasimea ce se regaseste intr-o reteta, fara a modifica gustul sau textura

–           Ajuta la scaderea colesterolului

–          Incorporat in preparate va ofera pe langa nutrimentele mai sus enumerate stare de satietate, care dureaza datorita faptului ca se digera lent

–          Cercetatorii au aratat ca puii hraniti cu seminte de chia au facut oua cu omega 3 si chiar si carnea lor avea un procent de omega 3

Cam asta ar fi in mare descrierea acestui aliment minune (pentru mine) si sper ca v-am convins si pe voi. In fiecare seara servesc o Chia Fresca (bautura mexicana pe baza de lamaie, zahar – eu folosesc sirop de agave si semintele de chia si suc de mere) pe care v-am si fotografiat-o aseara. La ce mai folosesc eu semintele de chia sau faina de chia? La orice imi trece prin cap: paine, biscuiti (mai ales cei pentru copii), iaurt, salata, creme si bauturi racoritoare. Si totusi, o intrebare cred ca va da tarcoale, chiar daca nu vreti sa graiti:”Si minunatia aistea de seminte, chiar n-au nici un cusur?”. Ei bine, nu. Adica, au unul, dar nu-i de neacceptat, sunt putin cam scumpe, dar cum nimic nu-i perfect pe lumea asta si daca luam in calcul ca pentru un gel de chia se foloseste un raport de 9:1, parca merita, nu? :-)

Si daca tot nu v-au cucerit mai spun ca:

–          In cultura civilizatiei maya, chia inseamna „forta”

–          Erau atat de apreciate de azteci ca erau folosite pe post de moneda de schimb

–          Semintele chia au de 30 ori mai multi antioxidanti decat afinele, de 6 ori mai mult calciu decat laptele integral, de  3 ori mai mult fier decat spanacul, de 15 ori mai mult magneziu decat in broccoli, de 8 ori mai mult omega 3 decat somonul, cu 50% mai mult acid folic decat sparanghelul, cu 25% mai multe fibre decat inul

Restaurantul Fibrio va ofera limonada din lamaie si fructe de padure cu seminte de chia

M-am gandit ca, in ciuda faptului ca putini stiu de aceste seminte dragute si miraculoase, n-ar strica nimanui sa introduc in meniu macar o bautura racoritoare care sa le contina cu drag si pe ele, asa ca zis si facut. De azi puteti sa comandati un pahar de limonada Chia, un pahar de sanatate curata.

Diseara o sa postez biscuitii pe care i-am facut pentru micutul Matei (si tot atunci o sa va povestesc si despre cine este Matei) si care au, printre alte ingrediente minunate, si faina din seminte de chia.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

9 Responses

  1. 1
    Cosmin 

    Imi place noul tau blog

  2. 2
    Irina K. 

    Foarte buna prezentarea si foarte buna papa la restaurantul Fibrio, ca sa nu mai zic sanatoasa!

    O singura observatie am, ar trebui sa adaugi cateva avertismente si anume efectele secundare ale acestor seminte, de care lumea trebuie sa fie constienta inainte sa le consume, anume:

    – aceste seminte reduc tensiunea arteriala ceea ce se poate constitui in produs contraindicat in cazul celor cu tensiune arteriala foarte scazuta;
    – pot da reactii alergice celor care au o sensibilitate la anumite substante;
    – pot da chiar si dependenta, ceea ce nu stiu cat e de contraindicat …

    Ideea principala este ca sunt foarte bune dar trebuie monitorizat consumul lor astfel incat in momentul aparitiei unor reactii adverse, persoana in cauza sa poata sa ia masuri in timp util. Recomand o informare asiduua inaintea consumului, tinandu-se cont de starea de sanatate a fiecarei persoane doritoare sa consume aceste seminte.

    Pofta buna si Sanatate curata!

  3. 3
    cornelia 

    Multumesc mult pentru completari. Sunt intotdeauna binevenite, mai ales ca, probabil, n-am sa reusesc niciodata sa cuprind absolut toate informatiile despre un subiect.

  4. 4
    anda avramescu 

    Multumim Corneliei care este mereu uptodate la tot ce inseamna nutrienti sau produse sanatoase. Nu am sa uit niciodata ca a fost singura persoana din Romania (si aici ma refer la nutritionisti) care stia despre Stevia ( mai mult, o si foloseste!!!). Semintele Chia sunt o noutate pentru mine, recunosc ca ma incita sa le consum. Cred ca sunt o buna sursa de proteine complete si de omega 3 pentru vegetarieni, care trebuie sa combine mai multe alimente pentru a-si obtine toti aminoacizii esentiali de care are nevoie un organism sanatos. Abia astept sa le consum si la Fibrio!!!

  5. 5
    cornelia 

    Draga Anda,
    sa specificam, “singura din Romania dintre cei cu care ai discutat” ca sa nu se inteleaga ca eram singura din toata tara. O folosesc, intradevar de mult timp, poate printre primii din tara, dar nu mi se pare ceva asa iesit din comun. In curand o sa folosesc un indulcitor care-mi place si mai mult. Multumesc de sustinerea si de colaborarea ta permanenta. Prietenia si increderea ta in mine au insemnat si inseamna mult!

  6. 6
    Irina 

    De unde putem cumpara aceste seminte? Ma intereseaza fff tare pt ca-s si vegetariana total si am vazut ca-s foarte nutritive si-as vrea sa le adaug dimineata in fulgii de ovaz pe langa sem de canepa,in etc

  7. 7
    elena sandulescu 

    Am aflat abia acum despre calitatile semintelor de chia si as vrea sa le folosesc; problema este ca eu am fost operata de curand de cancer la san, iar hrana mea nu trebuie sa contina estrogeni. Nu stiu daca aceste seminte minunate contin acest tip de hormoni. In speranta ca voi primi un raspuns calificat, va multumesc anticipat.

  8. 8
    angelica 

    eu totusi am o alta intrebare care nu o gasesc sa ma lamureasca daca aceste seminte ingrasa . de exemplu cele de in din capsul iei in greutate mult dar nimeni nu spune ca e nevoie de vanzare. etc

  1. [...] Imi pasa ce mananc! Tie nu? » Blog Archive » O dragoste la care n …   April 21st, 2010 dieta din 2 in 2 ore Tags: acum, grasi [...]

Leave a Reply » Register / Log in

Current month ye@r day *